Tillbaka till sökning

Vesi

Kort beskrivning
Toiminnallisia ulkonaoppimisen tehtäviä esikoululaisille
Beskrivning

Veden laadun aistinvaraisia tutkimuksia ja mittaus- ja kelluntatehtäviä.  Vesipisarataidetta ulkona suoritettavana työnä. Veden kietokulku-leikki. Haavistelua ja tutustumista vesien selkärangattomiin.

Tema ryggsäcksmaterial

Veden laadun tutkimukset

Ohjelmassa on kuvattu aistinvaraiset ja helpot veden laadun tutkimukset.

Gå till materialsidan
Utgivningsformat: dokument
Författarna Aulikki Laine
Hållbar utveckling vatten

Veden kiertokulku -leikki

Veden kiertokulku
Kerrataan lyhyesti veden kiertokulku. Leikissä oppilaat ovat vettä meressä,
pilvessä ja joessa. Kaikille kolmelle roolille keksitään liikkeet (ja äänet).
Alussa kaikki oppilaat ovat meressä. Kun kaksi merta esittävää oppilasta kohtaa, he
pelaavat kivi-sakset-paperi -peliä. Se joka voittaa pääsee eteenpäin veden
kiertokulussa ja muuttuu pilveksi. Hävinnyt jää mereen. Kun kaksi pilveä kohtaa,
voittaja muuttuu joeksi ja häviäjä pysyy pilvenä. Kun kaksi jokea kohtaa, se joki joka
voittaa muuttuu mereksi, se joka häviää pysyy jokena.
Leikki jatkuu näin veden ikuisessa kiertokulussa, kunnes opettaja sen pysäyttää.

Gå till materialsidan
Utgivningsformat: www-sida
Hållbar utveckling vatten

Vesipisarataide

Tehtäviä ulkoluokkaan. Tehtävä sopii etätehtäväksi.

Gå till materialsidan
Utgivningsformat: video
Hållbar utveckling vatten

Vesitutkimuksia, kellunta

Videossa esitellään yksinkertainen tehtävä, jolla tutkitaan esineiden kelluntaa.

Gå till materialsidan
Utgivningsformat: video
Hållbar utveckling vatten

Vesitutkimuksia, mittaus

Videossa esitellään helppo tutkimus vesi-aiheesta. Sopii etäopetukseen.

Gå till materialsidan

Vesien selkärangattomat

Selkärangattomien eläinten tutkiminen järven rannalla on mielenkiintoista. Opetusohjelman kesto on kaksi oppituntia, joiden aikana tutkitaan ja leikitään opettavaisia leikkejä.

Gå till materialsidan
Utgivningsformat: dokument
Författarna Aulikki Laine
Hållbar utveckling vatten

Vesiaiheinen oppitunti

Toimintatuokiokortti sisältää ohjeet toiminnallisen vesiaiheisen oppitunnin valmisteluun ja toteutukseen. Oppitunnin aikana koulun lähirannassa koetaan katiska, opetellaan kalalajeja ja pyydystetään planktonhaavilla vesieliöitä. Lisäksi petrimaljalle kerätään maanäytteitä ranta-alueelta. Evästauon/ruokailun jälkeen mikroskopoidaan vesi- ja maanäytteitä luokassa. Tavoitteena on 1) tutustua omaan lähivesistöön, saada elämyksellisiä kokemuksia ja vahvistaa luontosuhdetta, 2) oppia vesiluonnosta ja paikalliskulttuurista sekä 3) oppia tutkimusvälineiden käyttöä.

Kesto: 2-2,5 tuntia

Gå till materialsidan
Utgivningsformat: dokument
Författarna Kontio Heidi
Hållbar utveckling vatten