Vesi
Veden laadun aistinvaraisia tutkimuksia ja mittaus- ja kelluntatehtäviä. Vesipisarataidetta ulkona suoritettavana työnä. Veden kietokulku-leikki. Haavistelua ja tutustumista vesien selkärangattomiin.
Veden laadun tutkimukset
Ohjelmassa on kuvattu aistinvaraiset ja helpot veden laadun tutkimukset.
Veden kiertokulku -leikki
Veden kiertokulku
Kerrataan lyhyesti veden kiertokulku. Leikissä oppilaat ovat vettä meressä,
pilvessä ja joessa. Kaikille kolmelle roolille keksitään liikkeet (ja äänet).
Alussa kaikki oppilaat ovat meressä. Kun kaksi merta esittävää oppilasta kohtaa, he
pelaavat kivi-sakset-paperi -peliä. Se joka voittaa pääsee eteenpäin veden
kiertokulussa ja muuttuu pilveksi. Hävinnyt jää mereen. Kun kaksi pilveä kohtaa,
voittaja muuttuu joeksi ja häviäjä pysyy pilvenä. Kun kaksi jokea kohtaa, se joki joka
voittaa muuttuu mereksi, se joka häviää pysyy jokena.
Leikki jatkuu näin veden ikuisessa kiertokulussa, kunnes opettaja sen pysäyttää.
Vesitutkimuksia, kellunta
Videossa esitellään yksinkertainen tehtävä, jolla tutkitaan esineiden kelluntaa.
Vesitutkimuksia, mittaus
Videossa esitellään helppo tutkimus vesi-aiheesta. Sopii etäopetukseen.
Vesien selkärangattomat
Selkärangattomien eläinten tutkiminen järven rannalla on mielenkiintoista. Opetusohjelman kesto on kaksi oppituntia, joiden aikana tutkitaan ja leikitään opettavaisia leikkejä.
Vesiaiheinen oppitunti
Toimintatuokiokortti sisältää ohjeet toiminnallisen vesiaiheisen oppitunnin valmisteluun ja toteutukseen. Oppitunnin aikana koulun lähirannassa koetaan katiska, opetellaan kalalajeja ja pyydystetään planktonhaavilla vesieliöitä. Lisäksi petrimaljalle kerätään maanäytteitä ranta-alueelta. Evästauon/ruokailun jälkeen mikroskopoidaan vesi- ja maanäytteitä luokassa. Tavoitteena on 1) tutustua omaan lähivesistöön, saada elämyksellisiä kokemuksia ja vahvistaa luontosuhdetta, 2) oppia vesiluonnosta ja paikalliskulttuurista sekä 3) oppia tutkimusvälineiden käyttöä.
Kesto: 2-2,5 tuntia