Takaisin hakuun
Julkaisuvuosi
2023
Lyhyt kuvaus
Kirittäjät-oppimateriaalin avulla oppilaat tutustuvat ikätasoisesti kotikuntansa, yrityksen tai oman koulun kestävyystyöhön. Koululaiset kutsuvat päättäjiä, yritysten tai sivistystoimen edustajia ja koulun johtoa keskustelemaan ilmasto- ja kestävän kehityksen työstä kolmessa tapaamisessa.
Kuvaus

Oppimateriaali koostuu kolmesta teemapolusta, joista valitaan yksi: koulun, yritysten tai kunnan kestävyystyö. Polun voi suorittaa kokonaisuudessaan, tai siitä voi valita osia. Materiaaleja voi myös muokata ja soveltaa vapaasti. Kunkin polun yhteydessä on esitelty materiaalia hyödyntäneiden koulujen esimerkkitoteutuksia suunnittelun tueksi.

Oppimateriaali soveltuu 4.–9.-luokkalaisille ja sopii hyödynnettäväksi soveltavasti ainakin yhteiskuntaopin, historian, biologian, maantiedon ja kuvataiteen oppitunneilla.

Julkaisumuoto
Kieli
Soveltuvuus oppiaineisiin
GreenComp
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.1 Poliittinen toimijuus, 4.1.A3 Vaatii poliittista vastuunottoa kestämättömistä käytännöistä.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.1 Poliittinen toimijuus, 4.1.S2 Tuntee tapoja osallistua demokraattiseen päätöksentekoon ja kansalaistoimintaan kestävän kehityksen edistämiseksi.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.3 Yksilön aloitteellisuus, 4.3.K1 Tietää, kuinka voi itse saada aikaan myönteisiä ympäristömuutoksia.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.3 Yksilön aloitteellisuus, 4.3.A5 Tietää, että arjen toimilla on merkitystä.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.3 Yksilön aloitteellisuus, 4.3.K3 Tietää, että yksilöt ovat sitoutuneet yhteiskuntaan ja ympäristöön.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.3 Yksilön aloitteellisuus, 4.3.K5 Tietää, että kaikilla toimilla on vaikutuksia, vaikka vaikutukset eivät olisi välittömiä.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.2 Yhteistyö, 4.2.A2 On motivoitunut rakentamaan osallistavaa kestävää tulevaisuutta yhteistyössä muiden kanssa.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.2 Yhteistyö, 4.2.A4 Haluaa toimia vastavuoroisesti yhteisönsä ja luonnon hyväksi.
  • 4. Kestävyystoiminta, 4.2 Yhteistyö, 4.2.K2 Tietää, että yhteistyö muiden kanssa luonnon edistämiseksi ja oikeudenmukaisuuden tukemiseksi perustuu demokratian periaatteisiin.