MATERIAALIPANKKI

Ulkona oppimisen, ympäristökasvatuksen ja kestävän elämäntavan materiaalipankki

Suomen luonnon päivä-reppu

Elokuussa juhlitaan Suomen luonnon päivää. Tästä repusta löydät vinkit päivän viettoon kouluissa ja päiväkodeissa. Repun pakkaaminen on kesken: uutta tulossa 2019, pysy kuulolla!

Materiaalin tiedot
Asiasanat ja luokitus

Vinkit Suomen luonnon päivän viettoon kouluissa ja päiväkodeissa9

Suomen luonnon päivän viettoon räätälöity matriaali kouluihin ja päiväkoteihin. Tarvittava aika sovellettavissa 15 minuutista koko päivään. Tee näin: Mene mustikkametsään! Opi ja nauti Suomen luonnossa! Herkuttele mustikkapiirakalla! Valitse vinkkikokoelmasta ryhmällesi sopivat vinkit mustikkametsään ja hae lisää hakusanalla MUSTIKKA osoitteesta MAPPA.FI Aisti mustikkametsän tuoksut, äänet ja kosketus, opi mustikkametsän lajeja, tee tarina, video tai animaatio tai koodaa vaikka mustikka!
Kieli:
  • suomi
  • LYKE-verkosto
 

Luontokoodi1

Luonto on täynnä asioita ja ilmiöitä, kuvioita ja muotoja, joita voi kuvata matemaattisesti tai matkia ohjelmoimalla. Matematiikka on luonnontiede hyvästä syystä. Luontokoodi- tehtävissä etsitään ja tutkitaan kaavoja, koodeja ja algoritmejä johdatuksena ohjelmointiin.
Tekijä(t): Ihalainen Jyrki
Kieli:
  • suomi
  • Tampereen luontokoulu Korento
 

Luokasta luontoon

Suomen Ladun Luokasta luontoon -hankkeen (2014 -2016) tavoitteena oli siirtää 1–4-luokkalaisten lasten oppitunteja ja kerhotoimintaa nimensä mukaisesti luokasta luontoon. Toiminta lähiluonnossa lisää lasten fyysisen aktiivisuuden määrää, vähentää koululaisten päivittäistä istumista ja paikallaanoloa sekä muuttaa oppimista toiminnallisemmaksi. Luokasta luontoon -materiaalipankista löydät materiaalia lähiluonnossa toteutettavaan opetukseen. Opettajamateriaali koostuu kuudesta osasta:näin liikkeelle, luontoliikuntaa, opetuksen eheyttäminen, yhteistyötä, ideoita eri oppiaineisiin sekä hankkeessa koettua.
Tekijä(t): Mari Parikka-Nihti
Kieli:
  • suomi
  • Suomen Latu ry.
 

Leikkejä ja tehtäviä varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen3

Vihkoon on koottu yksiin kansiin monia varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen sopivia leikkejä ja tehtäviä, joita voi leikkiä ja harjoitella missä tahansa metsässä. Leikit ja tehtävät ovat käytännössä testattuja ja hauskoiksi havaittuja.
Tekijä(t): Porttila Riitta, Kivijärvi Lea, Mäki Anneli, Pohjola Tiina, Falkstedt Pertti, Akkola Maare, Vuorela Marjut, Laitinen Tuija, Korhonen Mervi, Turunen Anne
Kieli:
  • suomi
  • Suomen Metsäyhdistys ry
 

Muuttuva mustikka1

Tässä harjoituksessa tutkitaan mustikkaa indikaattoriaineena. Mustikan sininen väri johtuu antosyaniini- väriaineista, jotka toimivat happo-emäs indikaattoreina. Mustikka muuttuu happamassa punaiseksi ja emäksisessä sinertäväksi. Tarvikkeet: n. 10 mustikkaa, ruokaetikkaa, sitruunamehua, ruokasoodaa, leivinjauhetta, vettä, mehupilli tai pipetti, 4 kpl pieniä astioita esim. tyhjiä jugurttipurkkeja tai juomalaseja.
Kieli:
  • suomi
  • Valtakunnallinen LUMA- keskus: Lasten luonnontieteellinen verkkolehti Jippo
 

Lumoissa - Metsäpäivä ala-asteille ja tietoa opettajille metsäluonnon monimuotoisuudesta

Aineistoa metsäluonnon monimuotoisuuden löytämisen avuksi ala-asteille. Aineisto koostuu yhteen sovitettavista palasista, joista opettaja voi tarpeen, oppilaiden iän, maaston ja käytettävissä olevan ajan puitteissa valita sopivat. Parhaiten osaset toimivat, kun ne jollakin tavoin nivelletään yhteen. Aineiston painotus on havaintoherkkyyden kehittämisessä ja luonnon monimuotoisuuden idean oivaltamisessa. Jos halutaan jatkossa paneutua mm. lajistoon, on tässä monta oivaa tapaa hankkia aineistoa siihen.
Tekijä(t): Nykänen Riitta
Kieli:
  • suomi
  • Metsähallituksen luontopalvelut
 

Salaperäiset eläimet

Aluksi keskustellaan lyhyesti eläimien omaisuuksista ja ruumiinrakenteesta. Sen jälkeen oppilaat rakentavat pienissä ryhmissä luonnonmateriaaleista oman eläimen, ja antavat sille nimen. Ryhmät suunnittelevat ensiksi millaisia ominaisuuksia eläimellä on, ja millainen sen ruumiinrakenne on. Esimerkiksi minkälainen ruumiinrakenne sopii pedolle, joka juoksee saaliinsa kiinni? Kun eläimet ovat valmiit, ryhmät esittelevät ne toisille ryhmille. Millaista elämää se viettää, millainen on sen elämäntarina tai päiväohjelma? Valmiit eläimet voidaan valokuvata, ja eläinten tarinat voidaan kirjoittaa myöhemmin koulussa.
Kieli:
  • suomi
  • Porvoon luontokoulu