Takaisin hakuun

Ympäristökasvatuskokeilut

Teemarepun julkaisija
Lyhyt kuvaus
Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan Ympäristökasvatuskokeilut-opintojakson tuotoksia.

Teemarepun materiaalit

Uutterat Uusiokäyttäjät -ympäristökasvatustehtäväpaketti

Tämän tehtäväpaketin keskeinen tavoite on tehdä ympäristökasvatuksellisesta ajattelusta helposti lähestyttävä ja hauska ilmiö. Paketti soveltuu erinomaisesti niin peruskoulumaailmaan kuin kerhotoimintaankin.

Tehtäväpaketti on luotu Tampereen yliopistolla keväällä 2021 ensimmäistä kertaa järjestettävän Ympäristökasvatuskokeilut pilottikurssin puitteissa.

Pakettiin sisältyy erilaisia tehtäviä, joissa hyödynnetään uusiokäytettyjä materiaaleja. Tuotoksina syntyy esimerkiksi taideteoksia sekä hyötyesineitä. Tehtävät soveltuvat parhaiten 6–13-vuotiaille lapsille.

Avaa materiaali
Teea Vauto

Maastopeli: Kuplajahti Rehevälässä

Kuplajahti Rehevälässä on maastopeli, joka toteutetaan ulkona. Aiheena pelissä on vesistöjen rehevöityminen. Peli on lähtökohtaisesti suunnattu 10-12-vuotiaille, mutta se on sovellettavissa myös muille ikäryhmille.

Avaa materiaali

Kukaan ei ole liian pieni tekemään muutoksia - Ilmastokasvatusjakso alakoululaisille

Materiaalimme on digitaalinen opettajan opas, joka sisältää 5–6. luokkalaisille suunnatun neljän viikon ilmastokasvatusjakson. Jakson tavoitteena on tehdä ilmastokasvatuksesta helposti lähestyttävä, rohkaista opettajia myönteisen ilmastokasvatuksen pariin sekä lähestyä ilmastoteemoja ratkaisukeskeisesti ja toivon näkökulmasta.

Jakson aikana käsitellään ilmastonmuutosta kokonaisvaltaisesti erilaisten tehtävien kautta ja eri oppiaineissa. Tärkeänä osana ilmastokasvatusjaksoa ovat myös tunnetaitojen sekä tietoisen läsnäolon harjoittelu.

Jakso on toteutettu Tampereen yliopistossa yhteistyössä luontokoulu Korennon kanssa.

Avaa materiaali
Hanna Kankaanpää

Museo, metsä ja kuvisluokka ympäristökasvatusympäristönä / Lumo-ohjelman jalkauttaminen esi- ja alkuopetuksessa

Kuvaus kolmiosaisesta ympäristökasvatuskokeilusta, minkä tavoitteena oli oppilaiden positiivisen luontosuhteen vahvistaminen ja oman luontosuhteen tunnistaminen. Taustalla vaikutti Pirkanmaan lumo-ohjelma ja Tampereen yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnan syventävien opintojen kurssi.

Avaa materiaali

Luonto ja minä

Seuraavien tehtävien tavoitteena on herätellä ympäristöherkkyyttä sekä oppia havaitsemaan luonnon ja ihmisen välinen yhteys. Tehtävät voidaan tehdä joko eläinpuistokierroksella Ähtäri Zoossa tai luokkahuoneessa. Tehtävistä voi valita vain osan tai tehdä ne kaikki. Jos kaikki tehtävät suorittaa eläinpuistossa, aikaa kuluu hieman yli kolme tuntia. Tällaisenaan koulussa tehtävät sopivat 5.-6.-luokkalaisille.Omatoimisesti eläinpuistokierroksella tehtäviä voi suorittaa ja pohtia jokainen vauvasta vaariin.

Avaa materiaali

Tee ekoteko, istuta puu ja auta lasta hahmottamaan yksilö osana ekosysteemiä

Ympäristökasvatusprojekti, jonka avulla ilmastokysymyksiä käsitellään kokemuksellisuuden, teoreettisen tiedon, toimijuuden ja oppiainerajat ylittävän kokonaisuuden yhdistelmänä alkuopetusikäisten lasten kanssa.

Avaa materiaali
Julia Kuusela

Luontosuhteen vahvistaminen. Ympäristökasvatuskokeilu yhteistyössä luontokoulun kanssa.

Ympäristökasvatuskokeilu, jonka tavoitteena oli saada jatkumoa luontokoulupäivän ja esikouluarjen välille. Tarkoituksena oli vahvistaa lasten luontosuhdetta, luonnossa ja luonnosta oppien. Tämä on toteutettu osana Kasvatustieteen maisteriopintoja, yhteistyössä luontokoulun kanssa.

Avaa materiaali