Ekopaku
Veden laadun tutkimukset
Ohjelmassa on kuvattu aistinvaraiset ja helpot veden laadun tutkimukset.
Ihminen ja vesi, veden käyttö ja puhdistus
Ihmisen veden käyttö ja vedenpuhdistus. Demonstroidaan vedenpuhdistuslaitosta, käytetään draamaa apuna pohtiessa omaa veden käyttöä.
Veden eliöihin liittyvää opetusmateriaalia
Sivulla on veden elämään liittyviä opetusohjelmia liittyen veden laatuun ja monenlaisiin veden eliöihin. Mukana on printattavat materiaalit, mm. kosteikkokortit, joita voi käyttää veteen liittyvien ravintoverkkojen opiskelussa.
Opetusohjelmat
VEDEN LAADUN TUTKIMUKSET
VESIEN SELKARANGATTOMAT
VESIELAINTEN TUTKIMISTA JA DIGIKUVAUSTA
IHMINEN JA VESI
VESIKASVIT
VESILINNUT
VESIELIOIDEN RAVINTOVERKKO
Opetusohjelmien liitteet
ravintoverkko-lomake
Lintulahdet Life-hankkeessa tuotetut kosteikkokortit
– kosteikkokortit ohje
– kosteikkokortit linnut 1,2
– kosteikkokortit nisäkkäät, sammakot, matelijat, kalat
– kosteikkokortit hyönteiset,hämähäkit,nilviäiset
– kosteikkokortit kasvit,plankton
Vesiaiheen opetuksen suunnittelua
Vesieläinten tutkimista ja digikuvausta
Ohjelmassa on yhdistetty veden laadun ja vesieläinten tutkimista. Selkärangattomia tutkitaan pohjaa haavimalla ja aluksi opetellaan lajinimiä leikkimällä cocktail-kutsuja.
Vesien selkärangattomat
Selkärangattomien eläinten tutkiminen järven rannalla on mielenkiintoista. Opetusohjelman kesto on kaksi oppituntia, joiden aikana tutkitaan ja leikitään opettavaisia leikkejä.
Vesilinnut
Harjoitteiden avulla opetellaan lintujen tarkkailua ja tutustutaan vesilintuihin veden äärellä. Lintulajien tuntemusta harjoitellaan leikkien ja ääniä kuunnellaan melumittauksen avulla.
Vesieliöiden ravintoverkko
Tehtävien avulla voidaan harjoitella ravintoketjun ja ravintoverkon käsitettä. Ravintoverkkoa selventävät leikit, draama ja tutkimukset.
Lumi-tutkimus
Lumi-tutkimuksia voi tehdä missä tahansa lumisella alueella. Ohjelmassa perehdytään lumihiutaleen syntyyn, tutkitaan lumihiutaleiden rakennetta, lumipeitteen syvyyttä ja lämpötilaa lumen alla ja päällä. Tutkimuksesa on käytetty apuna digitaalisia mikroskooppeja, mutta ilman niitä voi tehdä suurimman osan ohjelman tutkimuksista.
Digitekniikka apuna metsätyyppien opetuksessa
Ohjelman avulla voi opettaa metsän kasveja ja metsätyyppeja. Opetuksessa voi käyttää apuna digitekniikkaa, tabletteja ja digitaalista mikroskooppia. Ohjelman ensimmäisen osan voi tehdä ilman digitaalisia välineitä.