LUONNONTILA: Lapset ja nuoret Luonnontilan tutkijoina ja tulkitsijoina
Oppilaiden omat luontohavainnot ja osallistuminen kansalaistieteeseen tuo ammattimaisen luonnontilan seurannan lähemmäksi oppilaan kokemusmaailmaa ja auttaa ymmärtämään tieteen kautta rakentuvaa tietoa. Eliökokoelman tai kasvion tekemisen tai lähivesistön tutkimisen yhdistäminen kansalaishavainnointiin motivoi oppilasta uudella tavalla, kun havainnot tallentuvat samalla kansallisiin laji- ja ympäristötietokantoihin. Itse luontoa havainnoimalla ja havaintoja tallentamalla oppii konkreettisesti sitä, mistä luonnon seurannan pitkätkin aikasarjat koostuvat.
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton ympäristökasvattajat sekä SYKEn Luonnontilan tutkijat ovat aloittaneet yhteistyön, jossa Luonnontilan indikaattoristosta koostetaan tämä lukuvuoden 2023–24 aikana opetusmateriaalia MAPPA.fi palveluun Luonnontila-teemareppuihin. Tämä opetusmateriaali soveltuu paitsi ympäristöopin ja biologian tunneille, myös esimerkiksi matematiikan opetukseen tai osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Luonnontila-teemareppusarjan seuraavissa osissa sukelletaan tutkimaan luonnon ilmiöiden välisiä yhteyksiä tutkimustiedon valossa eli sitä, mitä kaikkea Luonnontila-indikaattorit meille kertovat. Lisää teemareppuja julkaistaan lukuvuoden 2023-24 aikana.
Linkit materiaaleihin löydät, kun selaat tätä sivua alaspäin!
LUONNONTILA
Luonnontila-sivusto on luonnon monimuotoisuuden tilan ja kehityksen tiedonvälitysjärjestelmä. Tavoitteena on tuoda ajantasaista tutkimukseen perustuvaa tietoa luonnossa tapahtuneista muutoksista ja taustatekijöistä.
Luonnontila on uudistunut ja jatkaa uudistumistaan
Näkökulmia asiantuntijoilta - Luonnontilan ylläpitäjä Aapo Kahilaisen blogikirjoitus.
Lapset ja nuoret Luonnontilan tutkijoina ja tulkitsijoina
Näkökulmia asiantuntijoilta - Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton ympäristökasvatuksen asiantuntijoiden Maija Ihantolan ja Sanna Saari-Vesterisen blogikirjoitus.
iNaturalist opetuskäytössä – Opettajan opas
iNaturalist-palvelu auttaa oppilaita ja opettajia nimeämään lajeja hyödyntäen tekoälyä ja yhteisöllisyyttä. Tähän on koottu tiedot iNaturalistin käyttö opetuksessa eri kohderyhmille, tietosuojalaindääntö huomioiden.
Muuttolintujen kevät -sovellus opetuskäytössä
Ota oppilaasi mukaan tutkimusretkelle ja lahjoita linnunlaulua tutkijoiden käyttöön ”Muuttolintujen kevät” -sovelluksen avulla! Tee kansalaistiedettä lähiluonnossa, tutustu tekoälyyn ja todennäköisyyslaskentaan, opi tunnistamaan lintuja ja koe lähiluonto uusin aistein. Ohje on päivitetty keväällä 2024. Huomaa myös ops-viitaukset alla!
Talviseuranta
Talviseuranta kutsuu havainnoimaan talven etenemistä tarkkailemalla lumen ja jään muutoksia sekä talvella esiintyviä eläinlajeja. Havainnot kerätään Syken ja Luomuksen tietokantoihin, josta ne ovat tutkijoiden käytettävissä.
Lähivedet tutuksi
Nyt on aika vaihtaa koulureppu vesireppuun! Innostamme opettajia johdattamaan yläkoulun ja lukion oppilaat tutkimaan erilaisia lähivesiä. Käytäntö on paras opettaja. Maastoretkellä teoriaoppi yhdistyy luontohavaintoihin koulukavereiden avittamana.
Lähivedet tutuksi -oppimiskokonaisuus tarjoaa muun muassa ohjeita, aihetta syventäviä videoita ja joukon tehtäviä ratkottavaksi – luokassa ja ulkona. Evästämme maastoretkelle ja pohdimme ekosysteemin moninaisia vuorovaikutuksia, unohtamatta ihmisen suhdetta muuhun luontoon. Heittelemme idean ituja myös teemaviikon oppiainekirjoon.
Pirkanmaalaiset luonnontuntijoiksi-webinaaritallenne 4/2023
Pirkanmaan ympäristökasvatuksen yhteistyöryhmän järjestämä webinaari kansalaishavainnoinnista ja luonnonmonimuotoisuudesta.