Saimaan kuutti ja lumiukko on WWF:n ympäristökasvatusmateriaali erityisesti esikoulujen käyttöön. Markus Majaluoman kirjoittama ja kuvittama hauska satu sopii johdannoksi norppa-aiheeseen.
Materiaaliin kuuluu lisäksi erillinen opettajan opas.
Opettajan opas sisältää tehtäviä ja harjoituksia esikoululaisille saimaannorppaan liittyen. Tutkimustehtävillä havainnoidaan luonnon ja ilmaston merkitystä. Liikunnallisilla leikeillä eläydytään norpan elämään. Väritys- ja askartelutehtävissä samoja teemoja työstetään käden taitoja harjoitellen.
Tekijä(t): Aarnio-Linnanvuori Essi, Majaluoma Markus
Materiaali sisältää ohjeet aineettomien lahjojen joulupolun rakentamiseen. Joulupolussa ideana on kerätä viisi palapelinpalaa ja lopuksi koota ne palapelipohjalle. Palat kuvaavat aineetonta yhdessäoloa, ja niiden avulla on tarkoitus herätellä ajatuksia vaihtoehdoille jouluiseen tavaranpaljouteen. Joulupolku on alunperin suunniteltu ja toteutettu Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Lönnrotinkadun kauppaan, mutta sen voi rakentaa helposti myös muihin tiloihin. Materiaalissa mainitut käsinuket saa lainattua Itä-Uudenmaan jätehuolto Oy:ltä.
Tekijä(t): Virta Laura, Kaila Anu, Rintala Elsa, Havukainen Satu
Tulostettavissa lintukorteissa esitellään 11 erilaista suomalaista lintulajia ja niiden pesät. Kortteja voi käyttää esimerkiksi tietolähteenä ja pesien askartelun malleina.
Materiaali Lennu Liito-oravan ympäristökerhoille, soveltuu myös koulujen iltapäivätoiminnassa käytettäväksi. Ohjelma on suunniteltu niin, että kerho kokoontuu kerran viikossa kymmenen viikon ajan. Yksi kerhokerta kestää noin 1,5 h. Materiaali sisältää jokaisella kerralla luettavan tarinan sekä harjoituksia, tehtäviä ja leikkejä. Toimintakokonaisuutta tai sen osia voi käyttää soveltaen myös yksittäisissä oppimistuokioissa sekä esiopetuksessa ja vanhempien lasten ympäristökasvatuksessa.
Lasten maapalloretki on alle kouluikäisille tarkoitettu ympäristötoimintaohjelma. Materiaali sisältää tehtäviä, joiden kautta lapset pääsevät itse toimimaan ympäristön hyväksi, sekä leikkejä, lauluja, pelejä ja tietoiskuja aiheisiin liittyen. Maapalloretki koostuu viidestä teemasta: jätteistä, vedestä, energiasta, hankinnoista ja ympäristöasioiden eteenpäin viemisestä. Jokaiselle teemalle on oma eläinoppaansa, joka johdattaa maapalloretkituokioihin.
Tekijä(t): Tulikukka Pirjo, Konivuori Heli, Lehtola Jani, Connelly S., Gershom D., Jay Sari
Sivustolta löytyy ohjeet mm. vesikiikarin, hyönteishaavin ja siilin talvikodin rakentamiseen. Mikä onkaan sen mukavampaa kuin rakentaa ja nikkaroida kesäauringon lämmittäessä ruskettunutta selkää. Tule rohkeasti mukaan pikku verstaaseen!
Materiaalin tarkoituksena on avata taiteellista ajattelua osana ympäristökasvatusta sekä jakaa menetelmiä toteuttaa kestävää taidetoimintaa osana kokonaisvaltaista oppimista luonnonympäristössä. Samalla valotetaan lyhyesti ympäristötaiteen alan historiallisia ja
nykypäivän ilmiöitä.
Esiteltävät taideprojektit ovat toteutuneita esimerkkejä Kumpulan koulukasvitarhalla järjestetyiltä ympäristötaideleireiltä, yhteisöllisistä taideprojekteista sekä työpajoista. Materiaalista voi etsiä innoitusta kuka tahansa, joka on kiinnostunut aiheesta tai haluaa
hyödyntää taideperustaisen ympäristökasvatuksen toimintaideoita opetus- tai
ohjaustyössä.
Ötökkä-sanalla voidaan viitata mihin tahansa pieneen selkärangattomaan eläimeen. Tehtävässä herätellään kiinnostusta ötököiden maailmaan elämyksellisyyden keinoin ja opitaan samalla uusia asioita niiden rakenteesta, elintavoista ja merkityksestä sekä kehitetään tieteellistä ajattelukykyä. Ennen työn aloittamista on hyvä kerrata Jokamiehenoikeuksien perusteet.
Rakenteellisesti mahdollisimman oikeanlaisten ötököiden kokoaminen on hauska ja mieleenpainuva keino selkärangattomien opiskeluun tai kertaukseen, lisähaastetta työhön saa pohtimalla eläinten sopeutumista. Voi myös vaan päästää luovuuden valloilleen omaa lempiötökkää taiteillessa.
Aluksi keskustellaan lyhyesti eläimien omaisuuksista ja ruumiinrakenteesta. Sen jälkeen oppilaat rakentavat pienissä ryhmissä luonnonmateriaaleista oman eläimen, ja antavat sille nimen. Ryhmät suunnittelevat ensiksi millaisia ominaisuuksia eläimellä on, ja millainen sen ruumiinrakenne on. Esimerkiksi minkälainen ruumiinrakenne sopii pedolle, joka juoksee saaliinsa kiinni? Kun eläimet ovat valmiit, ryhmät esittelevät ne toisille ryhmille. Millaista elämää se viettää, millainen on sen elämäntarina tai päiväohjelma? Valmiit eläimet voidaan valokuvata, ja eläinten tarinat voidaan kirjoittaa myöhemmin koulussa.