Takaisin hakuun

Vieraslaji-aiheiset keskustelukortit

Tekijät
Margus Aigi, Liimatainen Elli, Lindstedt-Kareksela Carita, Hirvonen Tiina Arjukka, Casková Michaela
Julkaisuvuosi
2024
Lyhyt kuvaus
Keskustelukorttien tarkoituksena on syventää opiskelijoiden ajatusmaailmaa vieraslajeista, niiden hyödyistä, haitoista ja eettisyydestä. Millaisia syy-seuraussuhteita vieraslajeista ja niiden leviämisestä aiheutuu?
Kuvaus

Materiaali tukee mm. eettisten, ympäristönsuojelullisten ja poliittisten lähtökohtien ymmärtämistä vieraslajeista puhuttaessa, ja kannustaa laaja-alaiseen pohdiskeluun, tukien argumentointitaitojen kehittymistä. Yhteisen teoriaosuuden jälkeen aiheita voidaan pohtia yhdessä, yksin tai pienissä ryhmissä. 

Oppimateriaalikokonaisuuteen kuuluu:

Vieraslaji-teoriadiat
Opettajan diat
Vieraslaji-keskustelukortit

https://www.evolutioninaction.fi/vieraslajit.html

Kieli
Soveltuvuus oppiaineisiin
  • Biologia, Lukio, Biologinen tarkastelutapa
  • Biologia, Lukio, Biologiset taidot ja niiden soveltaminen
  • Biologia, Vuosiluokat 7-9, T6
  • Filosofia, Lukio, Filosofian opetuksen tavoitteena on, että
  • Yhteiskuntaoppi, Lukio, Yhteiskunnallisen tiedon hankkiminen ja soveltaminen
GreenComp
  • 2. Kestävyyden monitahoisuuden hallinta, 2.2 Kriittinen ajattelu, 2.2.A3 Muodostaa mielipiteensä näytön perusteella ja on valmis tarkistamaan sitä uusien tietojen ilmaantuessa.
  • 2. Kestävyyden monitahoisuuden hallinta, 2.2 Kriittinen ajattelu, 2.2.A4 On valmis hyväksymään kestävyyteen liittyvät kysymykset, ongelmat ja mahdollisuudet ja keskustelemaan niistä.
  • 2. Kestävyyden monitahoisuuden hallinta, 2.2 Kriittinen ajattelu, 2.2.K1 Tietää, että tietomme kestävyydestä lisääntyy jatkuvasti.
  • 2. Kestävyyden monitahoisuuden hallinta, 2.2 Kriittinen ajattelu, 2.2.K5 Tietää, että kestämättömien mallien muuttaminen edellyttää, että organisaatiot ja poliittiset toimijat haastavat vallitsevan tilanteen yksilötasolla ja kollektiivisesti.
  • 2. Kestävyyden monitahoisuuden hallinta, 2.2 Kriittinen ajattelu, 2.2.S4 Osaa pohtia päätösten, toimien ja elämäntapojen juurisyitä ja motiiveja ja puntaroida yksilölle koituvia hyötyjä ja kustannuksia suhteessa yhteiskunnallisiin hyötyihin ja kustannuksiin.
  • 2. Kestävyyden monitahoisuuden hallinta, 2.2 Kriittinen ajattelu, 2.2.S5 Osaa tarkastella erilaisia todisteita ja arvioida niiden luotettavuutta kestävyyttä koskevan mielipiteensä perusteena.