MATERIAALIPANKKI

Ekopaku

Tähän reppuun on koottu kaikki Lahden kaupungin Ekopakusta löytyvät materiaalit

Repun julkaisija: Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys

Materiaalin tiedot
Asiasanat ja luokitus

Veden laadun tutkimukset3

Ohjelmassa on kuvattu aistinvaraiset ja helpot veden laadun tutkimukset.
Tekijä(t): Aulikki Laine
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke
 
Asiasanat:
Ympäristö ja luonto:

Ihminen ja vesi, veden käyttö ja puhdistus

Ihmisen veden käyttö ja vedenpuhdistus. Demonstroidaan vedenpuhdistuslaitosta, käytetään draamaa apuna pohtiessa omaa veden käyttöä.
Tekijä(t): Laine Aulikki
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke
 

Veden eliöihin liittyvää opetusmateriaalia3

Sivulla on veden elämään liittyviä opetusohjelmia liittyen veden laatuun ja monenlaisiin veden eliöihin. Mukana on printattavat materiaalit, mm. kosteikkokortit, joita voi käyttää veteen liittyvien ravintoverkkojen opiskelussa. Opetusohjelmat VEDEN LAADUN TUTKIMUKSET VESIEN SELKARANGATTOMAT VESIELAINTEN TUTKIMISTA JA DIGIKUVAUSTA IHMINEN JA VESI VESIKASVIT VESILINNUT VESIELIOIDEN RAVINTOVERKKO Opetusohjelmien liitteet ravintoverkko-lomake Lintulahdet Life-hankkeessa tuotetut kosteikkokortit - kosteikkokortit ohje - kosteikkokortit linnut 1,2 - kosteikkokortit nisäkkäät, sammakot, matelijat, kalat - kosteikkokortit hyönteiset,hämähäkit,nilviäiset - kosteikkokortit kasvit,plankton Vesiaiheen opetuksen suunnittelua
Tekijä(t): Laine Aulikki, Hiltunen Pauliina, Vappu Ormio
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen ympäristökeskukset
  • Ekopaku-hanke
  • Lintulahdet Life -hanke
  • Espoon ympäristönsuojelu / Villa Elfvikin luontotalo
 

Vesieläinten tutkimista ja digikuvausta

Ohjelmassa on yhdistetty veden laadun ja vesieläinten tutkimista. Selkärangattomia tutkitaan pohjaa haavimalla ja aluksi opetellaan lajinimiä leikkimällä cocktail-kutsuja.
Tekijä(t): Laine Aulikki
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke
 

Vesien selkärangattomat1

Selkärangattomien eläinten tutkiminen järven rannalla on mielenkiintoista. Opetusohjelman kesto on kaksi oppituntia, joiden aikana tutkitaan ja leikitään opettavaisia leikkejä.
Tekijä(t): Aulikki Laine
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke
 

Vesilinnut1

Harjoitteiden avulla opetellaan lintujen tarkkailua ja tutustutaan vesilintuihin veden äärellä. Lintulajien tuntemusta harjoitellaan leikkien ja ääniä kuunnellaan melumittauksen avulla.
Tekijä(t): Laine Aulikki
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke
 

Vesieliöiden ravintoverkko2

Tehtävien avulla voidaan harjoitella ravintoketjun ja ravintoverkon käsitettä. Ravintoverkkoa selventävät leikit, draama ja tutkimukset.
Tekijä(t): Laine Aulikki
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke
 

Lumi-tutkimus6

Lumi-tutkimuksia voi tehdä missä tahansa lumisella alueella. Ohjelmassa perehdytään lumihiutaleen syntyyn, tutkitaan lumihiutaleiden rakennetta, lumipeitteen syvyyttä ja lämpötilaa lumen alla ja päällä. Tutkimuksesa on käytetty apuna digitaalisia mikroskooppeja, mutta ilman niitä voi tehdä suurimman osan ohjelman tutkimuksista.
Tekijä(t): Aulikki Laine
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke
 

Digitekniikka apuna metsätyyppien opetuksessa

Ohjelman avulla voi opettaa metsän kasveja ja metsätyyppeja. Opetuksessa voi käyttää apuna digitekniikkaa, tabletteja ja digitaalista mikroskooppia. Ohjelman ensimmäisen osan voi tehdä ilman digitaalisia välineitä.
Tekijä(t): Aulikki Laine
Kieli:
  • suomi
  • Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
  • Jyväskylän luontokoulu
  • Ekopaku-hanke