MATERIAALIPANKKI

Tiede ja tekniikka luonnossa, keskener.

Repullinen eväitä tieteen ja tekniikan yhdistävään projektiin: kolmiulotteisen suunnittelun ja rakentamisen myötä syntyvä robotti lähtee seikkailemaan ja liikkumaan luontoon.

Repullinen eväitä tieteen ja tekniikan yhdistävään projektiin. Kolmiulotteisen suunnittelun ja rakentamisen myötä syntyvä robotti lähtee seikkailemaan ja liikkumaan luontoon.

Robotti pääsee yhdessä lasten kanssa rakentamaan luontoon temppuratoja, omia kuntosaleja, aistimaan ja havainnoimaan luontoa sekä ratkaisemaan luonnossa syntyviä ongelmia, mm. vesistön ylitys (kelluminen) sekä tutustumaan pintajännitykseen.

Jatkuu... (tarkempi projektin runko tulossa tähän)

Repun julkaisija: Riikka/Touhula Laajakallio

Materiaalin tiedot
Asiasanat ja luokitus

Aistit avoinna -peli1

Peli sopii alakouluun eri oppiaineisiin, esimerkiksi ympäristöoppiin, liikuntaan ja kuvataiteeseen. Helpon pelin avulla tutustutaan omaan lähiympäristöön eri aistein. Samalla voidaan harjoitella oman tiedon tallentamista kartalle esimerkiksi PaikkaOpin mobiilisovelluksella. Kielet voi integroida mukaan kirjoittamalla kuvauksia aistittavista kohteista kartalle kuvan yhteyteen.
Tekijä(t): Auvinen Susanna, Hirvensalo Virpi
Kieli:
  • suomi
  • Turun kaupunki, TOP-keskus
  • VALONIA - Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energia-asioiden palvelukeskus
 

Aistit ulkona2

Toiminnallisia harjoituksia ja ulkoleikkejä aisteihin liittyen.
Tekijä(t): Leena Taivalsaari
Kieli:
  • suomi
  • LYKE-verkosto
 

Metsäkuntorata-aakkoset13

Tehtävässä on annettu jokaiselle kirjaimelle metsässä toteutettava kuntoilutehtävä. Toisella sivulla on englanninkieliset käännökset. Aakkoslistaa voi käyttää aakkosten opetteluun, sanojen muodostamisen harjoituksiin, kielen opetteluun (FI/EN), tavausharjoituksiin tai ulkoliikunnan tehtävänä. Tehtävä toimii monimuotoisessa metsässä. Esimerkkiohjeistuksia: 1. Muodosta oma nimesi tikuilla maahan. Suorita sitten nimen kirjainten mukaiset tehtävät tehtävälistalta. 2. Miten kirjoitat sanan "biodiversity"? Vastaa kirjain kerrallaan ja toteuta kirjaimeen kuuluva tehtävä ennen seuraavan kirjaimen sanomista.
Tekijä(t): Marjamäki Emma
Kieli:
  • englanti
  • suomi
  • Lahden ympäristöneuvonta / Ympäristökehitys
 

Vesi ja ihminen - erottamattomat

Kymmenen tehtävää ja koetta liittyen veden laatuun ja käyttöön. Elämän vesi - veden kiertokulku -ympäristökasvatushanke.
Tekijä(t): Vääränen Päivi, Ormio Vappu
Kieli:
  • suomi
  • Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry
 
Asiasanat:
Ympäristö ja luonto: Kestävä kehitys:

Vesitutkimuksia, kellunta3

Videossa esitellään yksinkertainen tehtävä, jolla tutkitaan esineiden kelluntaa.
Kieli:
  • suomi
  • Suomen ympäristöopisto SYKLI
 

Veden pintajännitys

Tässä kokeessa tarkastellaan veden pintajännitystä. Pintajännityksellä tarkoitetaan voimaa, joka syntyy vesimolekyylien välille ja pitää niitä yhdessä. Pintajännitys on kuin hyvin ohut iho veden pinnalla. Tämä mahdollistaa esimerkiksi vesimittarin taipaleen veden pinnalla sekä kastehelmet nurmella. Tarvikkeet: klemmari, lasillinen vettä, astianpesuainetta, pala talouspaperia.
Kieli:
  • suomi
  • Valtakunnallinen LUMA- keskus: Lasten luonnontieteellinen verkkolehti Jippo