Takaisin hakuun

ITK 2022: Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa

Lyhyt kuvaus
ITK-päivien MAPPA-maistiaiset: Robottiohjelmointia ilman tietokoneita, matematiikkaa ihan pihalla ja lajintunnistusta tekoälyllä

Teemarepun materiaalit

iNaturalist opetuskäytössä -opettajan ohjevideo

Ohjeet iNaturalistin hyödyntämisestä opetuskäytössä: ohjelman käytön perusperiaatteet ja projektien luonti kasvioiden ja eliökokoelmien keräämistä varten.

Avaa materiaali

Opetusvideo: iNaturalist-sovellus

Lyhyellä videolla (kesto 5 min.) näytämme, miten voit tallentaa valokuvia ja lajihavaintojasi iNaturalist-sovellukseen, sekä miten tekoälyä voi käyttää apuna lajintunnistuksessa. Video sopii opetukseen kaikille kouluasteille.

Avaa materiaali

Opettajan ohje Seek (by iNaturalist) -sovelluksen opetuskäyttöön

Seekin avulla kaikenikäiset voivat ansaita merkkejä ja suorittaa haasteita, joissa havaitaan eliöitä. Tunnistautumista ja kirjautumista ei tarvita. Sopii myös alle 13-vuotiaille. Tekoäly tunnistaa lajit puhelimen näytöllä ja tunnistus perustuu iNaturalistin tietoihin.

Avaa materiaali

Luontokoodi

Luonto on täynnä asioita ja ilmiöitä, kuvioita ja muotoja, joita voi kuvata matemaattisesti tai matkia ohjelmoimalla. Matematiikka on luonnontiede hyvästä syystä. Luontokoodi- tehtävissä etsitään ja tutkitaan kaavoja, koodeja ja algoritmejä johdatuksena ohjelmointiin.

Avaa materiaali
Julkaisumuoto: ,
Tekijät Ihalainen Jyrki

Ohjelmointia oppilailla

Oppilaat oppivat onjelmoinnin perusteet samalla kun ohjeistavat toisiaan toimimaan käskyjen kautta. Yhteistyön vahvistuminen on tämän tehtävän ydin. Teemoina voi olla mikä vain, mutta nyt esiteltynä YK-liiton verkkokurssin teema kiertotalous. Tehtävässä on myös listattu yhteydet opetussuunnitelman eri osiin.

Avaa materiaali
Julkaisumuoto: ,
Tekijät Skaffari Jenni

Robottiohjelmointia ulkona ilman tietokonetta (Ulos-Ut-Out!)

Ohjelmoidaan öljyntorjuntarobotti, joka siivoaa rannalta öljyn saastuttamia käpyjä.
Robotti ei voi koskea käpyihin paljain käsin vaan sen on käytettävä lapiota ja ämpäriä.

Avaa materiaali
Julkaisumuoto:
Tekijät Poikela Kaisa

Matematiikkaa ulkona luonnossa (45 min): kertolaskut

Materiaalissa on kuvattu 45 minuutin oppitunti, jonka aiheena on kertolaskut. Oppitunti on suunniteltu toteutettavaksi ulkona. Toiminnalliset ja liikunnalliset tehtävät motivoivat ja innostavat oppilaita ja ovat hyvää vaihtelua matematiikan tunteihin luokassa. Materiaali on tuotettu Matematiikkaa ulkona luonnossa -hankeessa vuosina 2008-2010.

Avaa materiaali

Matematiikkaa ulkona luonnossa (1,5 h): mittaamista ja geometriaa

Materiaalissa on kuvattu 90 minuutin oppitunti, jonka aiheena on mittaaminen ja geometria. Oppitunti on suunniteltu toteutettavaksi ulkona. Toiminnalliset ja liikunnalliset tehtävät motivoivat ja innostavat oppilaita ja ovat hyvää vaihtelua matematiikan tunteihin luokassa. Materiaali on tuotettu Matematiikkaa ulkona luonnossa -hankeessa vuosina 2008-2010.

Avaa materiaali

Matematiikkaa ulkona luonnossa (1,5 h): mittaamista ja algebraa

Materiaalissa on kuvattu 90 minuutin oppitunti, jonka aiheena on mittaaminen ja algebra. Oppitunti on suunniteltu toteutettavaksi ulkona. Toiminnalliset ja liikunnalliset tehtävät motivoivat ja innostavat oppilaita ja ovat hyvää vaihtelua matematiikan tunteihin luokassa. Materiaali on tuotettu Matematiikkaa ulkona luonnossa -hankeessa vuosina 2008-2010.

Avaa materiaali

Matematiikkaa ulkona luonnossa (1,5-2 h): metsäkasvien tutkimista, prosenttiluvut

Materiaalissa on kuvattu 1,5-2 tunnin mittainen oppitunti, jonka aiheena on metsäkasvien tutkiminen sekä prosenttiluvut. Oppitunnin aikana tutustutaan metsän yleisimpiin kasveihin ja opitaan arvioimaan pinta-alaa prosenttilukujen avulla. Oppitunti on suunniteltu toteutettavaksi ulkona. Toiminnalliset ja liikunnalliset tehtävät motivoivat ja innostavat oppilaita ja ovat hyvää vaihtelua matematiikan tunteihin luokassa. Materiaali on tuotettu Matematiikkaa ulkona luonnossa -hankeessa vuosina 2008-2010.

Avaa materiaali

Matematiikkaa ulkona luonnossa (1,5-2 h): aarteenetsintä, pinta-alat

Materiaalissa on kuvattu 1,5-2 tunnin mittainen oppitunti, jonka aiheena on pinta-alat. Oppitunti on suunniteltu toteutettavaksi ulkona. Toiminnalliset ja liikunnalliset tehtävät motivoivat ja innostavat oppilaita ja ovat hyvää vaihtelua matematiikan tunteihin luokassa. Materiaali on tuotettu Matematiikkaa ulkona luonnossa -hankeessa vuosina 2008-2010.

Avaa materiaali

Matematiikkaa ulkona luonnossa (1,5-2 h): maapallon vedet, tilavuuden arviointi ja mittaus

Materiaalissa on kuvattu 1,5-2 tunnin mittainen oppitunti, jonka aiheena on tilavuus sekä maapallon vedet. Oppitunti on suunniteltu toteutettavaksi ulkona. Toiminnalliset ja liikunnalliset tehtävät motivoivat ja innostavat oppilaita ja ovat hyvää vaihtelua matematiikan tunteihin luokassa. Materiaali on tuotettu Matematiikkaa ulkona luonnossa -hankeessa vuosina 2008-2010.

Avaa materiaali

Biomatematiikkaa

Materiaali koostuu kolmesta tehtävästä, joissa kaikissa
tutustutaan biomatematiikkaan: bakteerien evoluutiopuuhun
sekä tartuntautien leviämiseen. Tartuntatauti­pelissä
simuloidaan hyvin aggressiivisen tartuntataudin leviämistä
väkijoukossa sekä tutkitaan rokotusten vaikutusta taudin
leviämiseen. Taudit verkossa ­pelissä tutkitaan tautien
leviämistä verkossa ja Evoluutiopuu­tehtävässä bakteerien
leviämistä.

StarT tarjoaa tukea luma-aineiden projektioppimiseen ja palkintoja parhaille projekteille. www.start.luma.fi

Avaa materiaali
Julkaisumuoto:

Pihareppu

”Pihareppu” on kokoelma tehtäviä ja tarvikkeita opetukseen koulun pihalla ja lähiympäristössä. Sisältää toiminnallista ja yhteisöllistä oppimista tukevia tehtäviä kieliin ja matematiikkaan, lähiympäristön tutkimista yhdistäen alakoulun eri oppiaineita.

Tehtävien kesto muutamasta minuutista pariin oppituntiin.
Aidot havainnot ja lähiympäristön tarjoamat materiaalit ovat pääosassa ja apuna käytetään yksinkertaisia tarvikkeita. Mallin avulla voit koota oman ulko-opetusrepun.

Suunniteltu alakouluille, sovellettavissa esikoulusta yläkouluun.
Kehitetty hyväksi havaituista harjoituksista Ulos oppimaan Kuopiossa –hankkeessa vuosina 2016-2018.

Avaa materiaali

Ilmastonmuutos matematiikan opetuksessa

Matemaattinen osaaminen on välttämätöntä niin ilmastonmuutostiedon tuottamisessa, kuin sen ymmärtämisessäkin. Jotta erilaiset toimijat voivat ymmärtää ilmiötä ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun aiheesta, on heillä oltava matemaattista osaamista. Matematiikan opetus on siis merkittävässä roolissa ilmastonmuutos -ilmiön syvällisessä ymmärtämisessä ja ilmastoystävällisen maailman rakentamisessa kasvattaen oppilaista kriittisesti ajattelevia, aktiivisia kansalaisia tai tutkijoiden alkuja.

Materiaali kuvaa ilmastonmuutoksen juuri matematiikan näkökulmasta ja tarjoaa lisäksi kuvamateriaalia, sekä aihepiiriin sopivia tehtäväideoita.

Avaa materiaali
Julkaisumuoto:
Tekijät Sipari Pinja

Metsämatikka: Rakennusmestari-peli

Pelissä asetutaan parin kanssa selät vastakkain ja rakennetaan luonnon materiaaleista kuva. Rakennusmestari rakentaa ja selittää, parin tehtävänä on ohjeen mukaan rakentaa samanlainen kuva.

Avaa materiaali
Julkaisumuoto:
Tekijät Hakkarainen Anniina

Metsämatikka: Kivet-peli

Peliin tarvitaan kaksi pelaajaa ja molemmille pelaajille 10 pientä, nyrkkiin mahtuvaa, kiveä tai keppiä.
Harjoiteltavat taidot: Vähennyslasku, lukujen erotus

Avaa materiaali
Julkaisumuoto:
Tekijät Hakkarainen Anniina