Takaisin hakuun
Materiaalin julkaisija
Julkaisuvuosi
2023
Lyhyt kuvaus
Luonnontila-sivusto on luonnon monimuotoisuuden tilan ja kehityksen tiedonvälitysjärjestelmä. Tavoitteena on tuoda ajantasaista tutkimukseen perustuvaa tietoa luonnossa tapahtuneista muutoksista ja taustatekijöistä.
Kuvaus

Suomen Luonto- ja ympäristökoulujen liitto tuottaa yhteistyössä Luonnontilan tutkijoiden kanssa luonnontilan indikaattoreihin liittyvää opetusmateriaalia. Materiaalin avulla tieto luonnontilasta saadaan ajantasaisena ja yleistajuisena suoraan tutkijoilta opettajille sekä lapsille ja nuorille. Opetusmateriaaleja kootaan Luonnontila-teemareppuihin lukuvuoden 2023-24.

Julkaisumuoto
Kieli
Soveltuvuus oppiaineisiin
GreenComp
  • 1. Kestävyysarvojen ilmentäminen, 1.3 Luonnon tärkeyden tunnustaminen, 1.3.K1 Tietää luonnonympäristön pääosista (geosfääri, biosfääri, hydrosfääri, kryosfääri ja ilmakehä) ja että elävät organismit ja eloton materiaali ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa ja riippuvaisia toisistaan.
  • 1. Kestävyysarvojen ilmentäminen, 1.3 Luonnon tärkeyden tunnustaminen, 1.3.K2 Tietää, että ihmisten hyvinvointi, terveys ja turvallisuus ovat riippuvaisia luonnon hyvinvoinnista.
  • 1. Kestävyysarvojen ilmentäminen, 1.3 Luonnon tärkeyden tunnustaminen, 1.3.K3 Tietää, että ihmiset ovat osa luontoa ja että ihmisen ja ekologisten järjestelmien välinen raja on mielivaltainen.
  • 1. Kestävyysarvojen ilmentäminen, 1.3 Luonnon tärkeyden tunnustaminen, 1.3.K4 Tietää, että ihminen muovaa ekosysteemejä ja että ihmisen toiminta voi vahingoittaa ekosysteemejä nopeasti ja peruuttamattomasti.
  • 1. Kestävyysarvojen ilmentäminen, 1.3 Luonnon tärkeyden tunnustaminen, 1.3.K5 Tietää, että luonnonvarojen vahingoittuminen ja ehtyminen voi johtaa katastrofeihin ja konflikteihin (mm. luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen, kuivuuteen, suuriin joukkomuuttoihin ja sotaan).
  • 1. Kestävyysarvojen ilmentäminen, 1.3 Luonnon tärkeyden tunnustaminen, 1.3.S1 Osaa arvioida oman toimintansa vaikutuksia luontoon ja pitää luonnon suojelua jokaisen ihmisen tehtävänä.